fondos para myspace, plantillas, layouts

perjantai 7. syyskuuta 2012

89. Seis porvarilliselle hegemonialle

Taannoin hämmästelin pääkaupunkiseudun kalliita bussilippuja. Kritisoin sitä, kuinka bussilippujen hinnat nousevat kilpaa tarkastusmaksujen kanssa. Kyselin, miksi lippujen hintoja ei voitaisi laskea ja tarkastusmaksuja sen sijaan nostaa reilustikin. Kyseisen tekstin kommentoija (kuuliainen kansalainen mitä ilmeisimmin) antoi ymmärtää, että ongelma on ainoastaan siinä, että pummilla matkustaminen syö tuloja ja, jos kaikki maksaisivat matkansa, ei kalliita hintoja välttämättä olisi. Uskokoon, ken tahtoo. Huolimatta myöskään kyseisen kommentoijan antamasta nippelitiedosta, uskon, että rankkakin sakottaminen ainakin vähentäisi pummilla matkustamista. Lippujen hinnat voitaisiin aivan hyvin laskea, kun nostettaisiin tarkastusmaksujen hintoja ja lisättäisiin tarkastajien määrää. Mikä ongelma tässä olisi? Ei kyseiseen muutokseen muuta tarvittaisi, kuin poliittista tahtoa. Miksi aina kaikki pitää tehdä samalla tavalla ja samalla logiikalla? Siksikö, koska "niin ollaan tehty aina"? Kunnan valtuustoissa tuntuu vallitsevan vastaavanlainen meininki. Vanhat parrat jatkavat vuosikymmenien takaisia perinteitä, eikä mikään oikeasti muutu. Ei ainakaan hyvään suuntaan kuntalaisen kannalta.


Joka tapauksessa, Jyväskylään verrattuna matkustaminen pääkaupunkiseudulla on halpaa. Pääkaupunkiseudun kalliista hinnoista huolimatta lippu on sentään voimassa reilun tunnin ja seutulipulla voi matkustaa pääkaupunkiseudulla reilun tunnin ajan. Jyväskylässä homma on hieman toisenlaista. Jyväskylässä bussiliikenne on yhden yksityisen monopolin hallussa. Koiviston Auton tytäryhtiö Jyväskylän Liikenne nauttii etuoikeutettua valtaa Jyväskylässä. Kun monopoli hallitsee, voi se vapaasti nostaa hinnat pilviin. Hinnat ovatkin ihan kiitettävän korkeita. Kertalippu maksaa (6 kilometriä matkustavalle) aikuiselle 3,20 euroa ja lapselle 1,60 euroa. On toki myös otettava huomioon yötaksa. Lipulla ei myös suinkaan voi matkustaa Jyväskylän seudulla vapaasti tiettyä aikaa, kuten pääkaupunkiseudulla, vaan:


"Matkustajilla on tunnin aikana yksi maksuton siirto-oikeus. Aika lasketaan ensimmäisessä autossa matkalippuun tai erilliseen siirtolippuun leimatusta kellonajasta. Erillinen siirtolippu pyydetään kuljettajalta ensimmäisessä autossa vain Matkahuollon korttien ja toimistolta myytävien kertamatkalippujen yhteydessä. Matkakortteja käytettäessä siirto-oikeus jää kortille automaattisesti voimaan eikä erillistä siirtolippua tarvita."

"Siirtomatka leimataan kortilta pois kuten varsinainen matka. Jos kortilla on maksettu useamman matkustajan matka, leimataan jokainen siirtomatka erikseen. Vastaanotetusta siirtolipusta peritään lisämaksu, jos jatkomatka ylittää 9 km."


 http://www.jyvaskylanliikenne.fi/liput-ja-hinnat


Eli ensimmäisessä autossa ostetun matkan lisäksi minulla on oikeus yhteen ilmaiseen vaihtoon. Tämän jälkeen joudun jälleen maksamaan. Ohessa hintatietoja viime vuoden muista matkalipuista. 30 päivän kortti (jolla saa matkustaa 0-9 kilometriä) maksoi viime vuonna aikuiselle 53 euroa ja opiskelijalle (Jyväskylän kaupungissa kirjoilla oleville) 44 euroa. Ei siis mitään halpaa lystiä opiskelija-alennuksen jälkeenkään. Toki alennus on aina alennus ja mieluummin pidän itselläni ne 9 euroa, kuin maksaisin enempää kiskurihintoja kiskovalle Jyväskylän liikenteelle. Nyt Jyväskylän kaupunki suunnittelee poistavansa opiskelija-alennuksen 30 päivän matkakorttien kohdalla. Ja arvoisa herra kaupunginjohtaja Markku Andersson vieläpä taannoin ihmetteli "veropakolaisten" määrää. Mieli tekisi kyllä itsekin siirtää kirjat Vantaalle tämän jälkeen. Miksi maksaa veroja opiskelijaepäystävälliselle kaupungille? Tämän lisäksi Jyväskylän kaupungissa ollaan noudattamassa yleistä porvarillista linjaa. Kaikista toisarvoisista kohteista säästetään, jotta arvon eliitti pääsisi nauttimaan konserttisaleistaan ja Lutakon alueen luksuspalveluista. Sehän on tunnettu tosiasia, että taloudellisesti vaikeinakin aikoina rahaa tuntuu yllättäen löytyvän eliitin huvituksiin.


Itse Jyväskylään kohtalaisen hyvin integroituneena maakuntaanmuuttajana olen alkanut pitää kyseisestä kaupungista entistä enemmän. Suomea löytyy myös Kehä III:sen ulkopuolelta. Sääli vain, että porvarillinen eliitti tekee tuhoa täälläkin. Kaupungin vapaa-ajan toiminta on hyvin kaupallista ja rajoittunut koskemaan ainoastaan niitä, joilla on siihen varaa. Keskustan maisemaa hallitsevat pääasiassa kauppakeskukset kalliine kahviloineen. Vähäosaiset pysyttelevät näivettyvissä lähiöissä, joissa maisemia hallitsevat pääosin kaljabaarit ja ruokakaupat. Pienituloisten vähäiset tienestit menevät kalliiseen bussimatkustamiseen.


Huomattava parannus täällä olisi bussimatkustamisen tuntuva halventuminen. Jos ei muuten, niin sitten kaupunki vaan tukemaan liikennettä. Julkisen liikenteen on oltava nimen omaan julkista! Toisena epäkohtana ottaisin esille laajemman kokonaisuuden, nimittäin opiskelija-alennuksen. On hienoa, että valtakunnallisesti opiskelijat (esim. lukiolaiset ja yliopisto-opiskelijat) ovat oikeutettuja saamaan alennusta esimerkiksi bussilla tai junalla matkustaessa. Tässä ollaan kuitenkin unohdettu muun muassa ne maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomea aktiivisesti aikuiskoulutuksen piirissä. Mielestäni tärkeään integroitumis-prosessiin kuuluvaa aktiivista suomen kielen opiskelua ei tule missään nimessä pitää väheksytympänä, kuin "varsinaista opiskelua". Olisi vähintäänkin kohtuullista, jos suomen kieltä aktiivisesti lukevat maahanmuuttajat saisivat edes jonkinlaisen ryhmäalennuksen paikallisliikenteessä matkustamista varten. Myös suomen kielen opiskelu on opiskelua!


On aina hienoa, kun järjestetään tapahtumia. Se vaan on ikävää, että tapahtumat ovat yleensä aina läpeensä kaupallisia ja joskus saattavat asettaa paikalliset asukkaat eriarvoiseen asemaan. Taannoisen Neste Oil Rallin aikoihin järjestettiin mielenosoitus, joka oli kyseistä tapahtumaa vastaan, mutta toteutettiin myös kadunvaltauksen hengessä. Tempauksella haluttiin tuoda esille näkemys siitä, kuinka paikallisten liikkumatila rajoittuu kaupungissa, kun yritykset ja muualta tullut liikenne valtaavat kadut. Hyvä esimerkki paikallisten hetkittäisestä eriarvoistumisesta oli päätös vaatia asukkailta kulkulupia päästäkseen koteihinsa. Tämän lisäksi kadunvaltauksella haluttiin tuoda esille vaihtoehtoista vapaa-ajan toimintaa kaupallisen kulttuurin vaihtoehdoksi ottamalla "tila haltuun". Mukava tunnelma siellä oli, eikä siellä mitään ongelmatilanteita tullut, kuten esimerkiksi Tampereella. Haittapuolena tuollaisissa kadunvaltauksissa on se, että tapahtuma kuivuu ajan myötä kokoon, jos päämääränä on vallata vain tietty kadunpätkä. Keskeisiä kävelykatuja ja alueita tulisi voida vallata vaikka sitten ilman kaupungin/maanomistajan lupaa. Kaupungin tulee kuulua kaikille, ei vain keskustaoikeistolaisille rahapussisedille.


Jyväskylässä jokusen aikaa majailleena olen myös huomannut, kuinka kaikki hauskanpito on keskitetty kaupalliseen keskustaan. Tämän vuoksi lähiöt näivettyvät. Tämä on ihan valtakunnallinen ongelma. Ihmiset pääosin suuntaavat monenkin kilometrin päähän omasta kodistaan päästäkseen huvittelemaan keskustaan. Toiset jäävät koteihinsa tappamaan aikaa neljän seinän sisällä tai kuluttavat vapaa-aikaansa kaljabaareissa. Kaupungin olisi syytä tukea vapaa-ajan toimintaa myös lähiöissä. Ei riitä, että naapurissa on joku asukasyhdistys, kirjasto, ruokakauppa ja ravintola. Tarvitaan enemmän tiloja nuorille ja kaiken ikäisille. Luulisi, että olisi ihan kaupungin hienohelmaeliitillekin loistojuttu, että nuoret eivät vain "notkuisi" aseman ostareilla. Ei keskitetä kaikkea huvia keskustaan, keskusta on yliarvostettu. Lähiöt 2010-luvulle!


Lienee selvä, etten kannata myöskään Jyväskylän leikkaussuunnitelmia, enkä hallituksen suunnittelemaa keskittämisvimmaa. Hallituksen suunnitelmat kuntalaisten päiden menoksi ovat tuhoisia. Keskittämisellä ei olla saavutettu, eikä saavuteta parempaa. Mammuttikuntien myötä "tehostuvat" palvelut siirtyvät asukkaiden läheltä monien kilometrien päähän kaupungin keskustoihin. Tämä on kestämätöntä esimerkiksi Jyväskylässä kaikille niille, jotka tarvitsevat terveyspalveluita ja ovat pakotettuja tekemään ylihinnoiteltuja bussimatkoja sen vuoksi, koska heillä ei ole autoa käytössään tai mahdollisuutta kävellä tai käyttää pyörää. On myös järjetöntä tuoda metropolikuntia reilun 5 miljoonan asukkaan Suomeen. Itse suosin ja kannatan hajauttamista keskittämisen sijaan. Hallituksen ja kunnallisten päättäjien olisi myös syytä aloittaa kansalaisten ja kuntalaisten kuuntelu. Eristäytyminen norsunluutorneihin ei kuulu enää 2010-luvulle. Kun eristäytyy ja alkaa luulla itsestään liikoja, voivat "tavallisten ihmisten" reaktiot olla arvaamattomia. Äärimmäisenä esimerkkinä Pohjois-Afrikan tapahtumat. En usko, että suomalaisetkaan pitkään tällaista ylimielistä ja epädemokraattista menoa katsovat.


Viimeinen sana,

arvon jyväskyläläiset ja suomalaiset, olemme olleet todistamassa miten käy, kun porvarilliselle hegemonialle antaa ylivoiman kunnallisella ja valtiollisella tasolla. EU-politiikka, keskittämisvimma, eriarvoistuminen ja hyvinvoinnin tuhoaminen puhukoot puolestaan. Nykyisin ihmisarvo sanellaan sen mukaan, kuinka lihava rahapussisi on. Ihmisarvo ei mahdu nykyisten hallitsijoiden ajatusmaailmaan. Jos sinulla ei ole rahaa, sinua ei ole olemassa. Muistakaa tämä kunnallisvaaleissa ja muistakaa tämä myös vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Omasta mielestäni varteenotettavia vaihtoehtoja kansan ja kuntalaisten kurjistajille ovat esimerkiksi SKP:n ja jotkut Vasemmistoliiton ehdokkaat. Harkitkaa tarkkaan, kenelle annatte äänenne. Kokoomusta en suosittele. Kokoomuslainen politiikka vie meidät Kreikan tielle!



PS: Poliittiset päättäjämme ovat antautuneet EU:n ja talousmaailman sätkynukeiksi. EU:n ja talousmaailman sätkynuket edustavat vain EU:ta, talousmaailmaa ja itseään, eivät tavallista kansaa. Alas EU:n ja talousmaailman sätkynuket!


Ei kommentteja: